Mindenek előtt a dzogcsen
kapcsán szeretném kifejteni, hogy önmagunk eredendő természetéről van
szó. A tudatunk eredendő természetén - mely maga tudatunk tere az
energialehetőségétől elválaszthatatlanul nem-kettősségben - képtelenség
bármennyit is változtatni. Olyan mint a tükör, melyben megjelennek a
dolgok, de attól, hogy szép vagy csúnya dolgok jelennek meg benne, maga a
tükör semmit sem változik. Magán a téren képtelenség bármennyit is
változtatni.
Ezt azért nagyon fontos jól
tudatosítanunk, mert ez tesz lehetetlenné minden fejlődést. Általában az
emberek spirituális utakat, "megvalósításokat" érnek el, különböző
"fokozatokon" mennek végig, tanítványok és tanítók lesznek, és általában
"fejlődésképzetük" van. Ez nem rossz vagy jó, a tudatunk természete
energiájának olyan megnyilvánulása. A dzogcsen úttalan útján ez
képtelenség. A lépcsőzetesség hányadik fokán jön létre a határtalanság?
A dzogcsen jógi ezért nem
próbál az "úton" haladni, mivel tudja, hogy már a célban van. Ezt
jelenti a dzogcsen, dzogpácsenpó kifejezés: Nagy Tökéletesség. Tehát,
minden a tudat természetének határtalan terében jelenik meg, és minden
megnyilvánulás csak pillanatnyi fényszerűség, akár az érzékszerveinkkel
tapasztaljuk, akár a tudatunkban jelenik meg.
Akkor miért is van
gyakorlás? A dzogcsenben csak egy gyakorlás van, a tudat természetében
tartózkodás, és ezt nem-meditációnak nevezzük, ahhoz viszonyítva amikor
"fejlődni" akarunk valamilyen meditációs technikával. A formális
meditációkat is azzal a hozzáállással végezzük, hogy már teljesen
megvilágosodottak vagyunk, és ugyanannyi jelentőséget tulajdonítunk
neki, mint amikor bármi egyebet teszünk, mert valójában az egész élet
meditáció, nem-meditáció, vagyis formális és nem-formális meditáció.
Azonban a
dzogcsen tanítók
nagyon sok szöveget úgy írtak le, úgy tanítottak, mintha lenne egy
fejlődés. Erre több okuk is volt, például az is, hogy a fokozatos
ösvényeket járó, szutrát és tantrát gyakorló buddhistákat is a dzogcsen
gyakorlására vonzzák. Ha ilyen szövegeket használunk, vagy amikor
dzogcsen előkészítőket végzünk, akkor is tudatosítjuk a
fentieket magunkban és tudjuk, hogy nincs fejlődés, csak úgy tűnik.
Valójában minden gyakorlat végezhető ezzel a dzogcsen hozzáállásal. Így
lesz a dzogcsen azonnali úttalan út és fokozatos út is. És ez is
tökéletes, mert az "azonnali út" és a "fokozatos út" is pusztán
konvencionális osztályozgatás, és nem tapasztaláson alapuló tudás. A
dzogcsenben ez is a kettősségmentesség megnyilvánulása.
Ezen az oldalon megjelenő írásokhoz, gyakorlatokhoz is így kell közelítenünk.
Két fontos
dolgot még megemlítenék. Az első, hogy a dzogcsen öntökéletesség úttalan
útját nem érdemes a tibeti buddhizmus különböző tanításaihoz
hasonlítani, mert mivel a dzogcsen az egyén eredendő természete, nem
kell hozzákötni semmilyen országhoz, hagyományhoz, hagyományvonalhoz,
közösséghez és egyebekhez. Bár a tibeti buddhizmus és bön követői a
dzogcsent hagyományuk csúcsának, ékének tekintik, a Föld minden emberére
egyformán érvényes, és valójában minden lényre, de tisztelettel emlékezünk rá, hogy e kettősségmentes szemlélelet ők tartották fent, és nagyon finoman művelték, művelik..Nyilván, ha nem képes
egy lény ezt felfogni, akkor nem sok haszna van belőle. A dzogcsent más
világegyetemekben is ismerik a lények. Ezért aztán - és ez a második
dolog - ha a gondolkodásmód, szóhasználat és egyebek nem megfelelőek a
tibeti buddhizmus lépcsőzetes útjainak, az a dzogcsen szempontból
egyáltalán nem zavaró.
A fent leírtak ellenére - vagy pont ezért - nagy tisztelettel adózunk a tibeti, indiai, belső-ázsiai és nyugati mestereknek, akik a dzogcsen tudását átadják, tanítják a lényeknek, és így egyre nagyobb teret kap a nyugati világunkban is.
A fent leírtak ellenére - vagy pont ezért - nagy tisztelettel adózunk a tibeti, indiai, belső-ázsiai és nyugati mestereknek, akik a dzogcsen tudását átadják, tanítják a lényeknek, és így egyre nagyobb teret kap a nyugati világunkban is.
Az egyetemes lényeg a tiszta tudatosság és az alaptér egysége,
Az egyetemes természet a világosság és nyitottság egysége,
Az egyetemes erő az együttérzés és mindentudás egysége,
Egyetemes Nagy Teljesség,
az egység állapotában tiszteletemet fejezem ki irántad.
Az előbbiekből láthatjuk, hogy a szutra tanításokban, főleg a fizikai
fegyelemmel és a mentális hozzáállással tréningezünk. A tantrikus
tréningekkel a tiszta érzékelést fejlesztjük ki: látás, hallás, és
minden megvilágosodott forma, hang és bölcsesség érzékelését, a nagy
gyönyör és nyitottság egységének tapasztalását. A Nagy Teljességben
közvetlenül megvalósítjuk saját tudatunk igaz természetét, a három Test
jelenlétét.
A kilenc jármű csúcsa a Nagy Teljesség. Megtestesíti a többi jármű
minőségeit, mivel a magasabb járművek tartalmazzák az alsóbbak érdemeit.
Az alsóbb járművek lényegi lépcsőfokok lehetnek a magasabbakhoz.
Megtörténhet azonban, hogy sokan közülünk sosem lesznek készek a
legmagasabb járművekre, és az alsóbbak követésével kell beérniük.
Az eredeti Nagy Teljesség tantrák nincsenek a történelmi Szkíta Bölcs
Buddha által adott tanítások között. Ezek a tantrák önkéntelenül
jelenlévő természetes minőségek, az Eredendő Buddha abszolút tanai, a
végső igazság. Ezen abszolút tan, az abszolút igazság folytonossága, az
idő és tér korlátaitól mentes alaptérben van.
Az emberi világban azonban e tantrák Gáráb Dordzse (i. e. VI. sz.),
Vimalamitra (i.sz. VIII. sz.), a Lótuszban Született Guru (i.sz. VIII.
sz.), és más megvilágosodott buddhista mesterek szavai alakjában
tárultak fel. E mesterek megvilágosodott elméjében ezek a tantrák
megvilágosodott bölcsességként ébredtek fel, vagy tiszta látomásaikban
tanításokat kaptak a buddháktól. Ezek az ősi mesterek a megvalósított
guruk szakadatlan aranyláncolatán keresztül a ma élő tanítókig
eljuttatták e tantrákat.
Megvalósították a tiszta tudatosságot, a tudat igaz természetét,
tréningútjukként a Nagy Teljességet használva. Rigdzin Dzsigme Lingpa
írta:
A tudatot meghaladó tiszta tudatosság megvalósítása
A Nagy Teljesség sajátossága.
Harmadik Dodrupcsen (1865-1926) magyarázta:
A
meditátorok a tiszta tudatosságot a meditáció útjaként használják. Ők a
tiszta tudatosságon meditálnak, miután megkülönböztették a tudattól.
Aztán a tiszta tudatosságra összpontosítanak, és csak arra
összpontosítva maradnak. Nem alkalmaznak semmilyen fogalmat, mert a
fogalom a tudat.
A
tiszta tudatosság a megnyilvánulások és a teresség egysége.
Megtestesíti a három káját. A teresség természete az igazságtest, a
belső világosság természete a gyönyörtest, az együttérző mindentudás
ereje a varázstest.
Őszentsége
Duddzsom Rinpocse (1904-1987) mondogatta: „A Nagy Teljesség meditáció
nehézsége, hogy túl könnyű.” Ez mély megállapítás. Nem azt mondta, hogy
könnyű, mert kevés erőfeszítést igényel tőlünk, ahogy néhányan
elképzeljük. Inkább, a tiszta tudatosság megvalósítása könnyű, mivel
magában foglalja a saját tudatunk legegyszerűbb, módosítatlan
természetéhez való visszatérést. A végső béke és gyönyör egysége,
bármilyen feltételtől vagy korláttól mentesen. Bizonyos gyakorlóknak
azonban, az ilyen egyszerűségben tartózkodást a legnehezebb
beteljesíteni. Legtöbben egész életünket úgy éltük le, hogy nem
ismertünk semmi mást, mint a zavaró érzelmeket, félelmet és
izgatottságot, mely kettős hozzáállásunkban gyökerezik. Hosszú utunk van
a „könnyű” jelentésének megértéséig. Tehát, számunkra az alsóbb
járművek előkészítői, lényegi lépcsőfokok lehetnek a Nagy Teljességhez.
A
nyingma hagyomány sok nagymestere, mint Longcsen Rábdzsám (1308-1363)
és Dzsigme Lingpa írt útmutatás értekezéseket és kommentárokat a Nagy
Teljesség eredeti tantráihoz, hogy a gyakorlót a meditáció különböző
fázisaiba bevezessék. A Nagy Teljesség legfontosabb gyakorlási
kézikönyve a Jese Láma, mely magában foglalja az összes
Nagy Teljesség tantra lényegét. A Nagy Teljesség tanításoknak három
osztálya van: tudat, tér és upadésa. Az upadésa osztálynak négy ciklusa
van: külső, belső, ezoterikus, és legbelsőbb ezoterikus (vagy
szív-lényegiség). A legbelső ezoterikus upadésák magasabbrendűek minden
más járműnél. Dzsigme Lingpa írta:
A
Nagy Teljesség három osztálya közül, a tudat osztály a mentális
ítélkezésekkel foglalkozik, és beszél a természetes világosságról. A tér
osztály az alaptérre összpontosít, az alaptalansággal foglalkozik. E
két osztály nem kezdi közvetlenül a tiszta tudatosság megvalósításával.
Az upadésa osztály első három ciklusa is a köztes léttel foglalkozik a
végső cél eléréséért. Másfelől, az upadésa osztály negyedik ciklusa
beteljesíti a természetes állapot tapasztalását, mely meghalad minden
fogalmat, és a megszabadulás eléréséhez kulcseszközként szolgál ebben az
életben a fénytest elérésével.
A
legbelső ezoterikus ciklus tanításai a Nagy Teljesség két fő
gyakorlata, melyek a trekcsö és tögál. A trekcsöben, az eredendően
tiszta természet megvalósításával, átvágjuk gyökerétől minden kettős
fogalmunkat, és egyszerre tapasztaljuk a végső természet megjelenését és
a létforgatagtól való megszabadulást. A tögál során, közvetlenül a
három kájával foglalkozunk útként – melyek saját természetünkként jelen
vannak –, és megvalósítjuk az alaptér és bölcsesség egységét. Dzsigme
Lingpa írta:
A trekcsö útja a feljövetel és felszabadulás egyidejűségét hozza.
A tögál útja az alaptér és tudatosság egysége.
Trekcsö (Átvágás)
A
teljes felébredettség vagy a tudatosság felvillanásának tapasztalása
után, meditációval fenntartjuk és fejlődünk a négymódozatú állapottal.
Dzsigme Lingpa írta:
(a)
A hegyszerű szemlélet állapota: A gondolatoktól mentes, igaz természet
megértése után, ahogy van, a természetesen világos, nagy tudatosságban
tartózkodunk, mely nem a mentális erőfeszítések, megragadások, vagy a
fogalmak ellenszereként a szándékos meditációk használatának tárgya. (b)
Óceánszerű meditáció: Ülj lótuszhelyzetben. Nézz a térbe, a nyitottság
állapotában. Mellőzd a hat tudat érzékeléseinek megragadását. Tiszta
felismeréssel, mint a hullámaitól szabad óceán. (c) A cselekvés
ügyessége: Hirtelen nyugtasd el a tested, beszéded és tudatod három
kapuját. Zúzd szét a szemlélet és meditáció selyemgubóját. Természetesen
tartsd fönt a világos, meztelen bölcsességet. (d) A feltételmentes
eredmény: Engedd, hogy az öt mentális tárgy maradjon természetesen,
ahogy van. Akkor a természetes világosság élénken megjelenik benned.
A
trekcsö módszerével megértjük igaz természetünket, a három kája
jelenlétét – a nyitottságot, világosságot és a mindenütt jelenlétet –,
és megvalósítjuk azt. Halálunk idején elérhetjük a „szivárványtestet”,
fizikai testünk szétoszlását úgy, hogy nem marad utána semmi. Szönám
Námgyál (1874-1953) az egyike volt az utóbbi idők meditátorainak, akik
elérték a szivárványtestet, melynek sokan tanúi voltak.
Tögál (Átugrás)
Ez
a legmélyebb és leggyorsabb út a buddhasághoz. A trekcsö szilárd
tapasztalása nélkül azonban, nem folytathatjuk a tögál meditációt. Ha
csak a fényeken meditálunk, a ragaszkodás újabb tárgyát hozzuk létre.
A tögálban felébresztjük a négy fényességet, mely jelen van bennünk. A
szemek vízfényességével látjuk a tér tiszta tudatosság fényességét, az
üres élet-lényegiség fényességét, és az ön-megjelenő pradzsna
fényességét a külső térben. A belső és külső bölcsesség és az alaptér
egyesül.
A
bölcsesség és a bölcsességfények (buddha bölcsesség és buddha mezők)
elválaszthatatlanul jelen vannak minden lényben. Ezért, ügyesen
használva a meditáció megfelelő módszereit, a belső bölcsesség és a
bölcsességfények felragyognak a test bölcsességfény csatornáiban, és
ezeket a fényeket a külső térben is látni fogjuk. Aztán megvalósítjuk a
belső és külső bölcsesség és bölcsességfények egységét, a teljesen
megvilágosodott buddhaságot.
Az
ilyen meditáció eredményeként a négy vízió megvalósításának útján
haladunk: közvetlenül megvalósítva a jelenség valódi természetét, a
tapasztalás növekvő megnyilvánulását, a tudatosság teljes kiterjedését,
és a jelenség természete alapjának kimerítését.
Teljesen
a tögál gyakorlásának szentelve magunkat, bármilyen megingás nélkül,
néhány éven belül elérhetjük a buddhaságot. A halálban elérhetjük a
„nagy áthelyezés fénytestét” is, ahogy a Lótuszban Született Guru és
Vimalamitra tette; és ezekhez a mesterekhez hasonlóan, abban a testben
tovább szolgálhatunk másokat, míg vannak lények, akiknek hasznára
lehetünk.
Amikor
az összes káprázat feloldódik az abszolút természetben, a káják és
bölcsességek természetes erőként tovább ragyognak – mind az egység
állapotában. Nem nyerünk valamit sehonnan máshonnan, hanem magunk belső
természetét és minőségeit valósítjuk meg. Dzsigme Lingpa írta:
A
végső megvalósítás, a káják és bölcsességek, nem máshonnan jönnek.
Annak eredményeként jelennek meg, hogy megszabadultunk az egyetemes alap
tisztátalanságaitól, melyek – a tudat és a mentális események
elnyugtatása eredményeként – felolvadnak az alaptérben.
Az
értékes tanítások helytelen használati módja nagyobb kárunkra van, mint
bármilyen más gyakorlás. Habár viszonylag könnyű a közönséges negatív
gondolatokat és cselekedeteket megtisztítanunk, mivel azok általában a
tudat felszínén vannak, mint a padlón a piszok, sokkal nehezebb a
meditációs hibákat megtisztítanunk, mert hatásuk a tudat sokkal mélyebb
szintjeire ágyazódik be, és nagyobb a befolyásuk is. A vonaltartók e
tanításokat erőteljes tanvédelmezőkre bízták, akik megfogadták, hogy a
tanításoknak ártók ellen cselekednek.
Láthattuk, hogy a kilenc spirituális út mindegyikének saját szemlélete,
gyakorlási módja és eredménye van. Erre vonatkozóan a szokásos
hozzáállást a mérgező növényhez való viszonyunkkal magyarázzák, ahol a
mérgező növény a negativitásokat, romboló érzelmeket jelképezi. A
szutrajána gyakorlója a mérgező növényt kikerüli, a tantra gyakorlója
azt mondja, hogy átalakítva jó orvosság lesz belőle, a dzogcsen
gyakorlója közvetlenül elfogyasztja, és az táplálni foga, mint, ahogy a
páva megeszi a mérget és csak szépül tőle.
Másik szimbólum a tibeti hagyományban az alkohol és a hús. Az alkohol a
buddhizmus szerzetesi szintjén, főleg a szutrajánában tiltott. Nem
azért, mert önmagában az alkohol rossz, hanem mert hatása alatt az ember
elveszíti tudatosságát, és másképp cselekszik, mintha nem ivott volna
alkoholt. Általában a keleti kultúrákhoz, főleg a hinduizmushoz és
buddhizmushoz a nyugati hozzáállás az, hogy gyakorlói vegetáriánusok. A
buddhista kultúrákban valóban ott van a nem ártás fogadalma. A tibeti
tantrikus buddhizmus magas szintjén azonban nem a különböző fogadalmak
tartása, hanem a pillanatnyi jelen tudatosság, a természetes állapot
megtartása a fontos. Ha valaki különböző fogadalmakat tart, annak nem
feltétlen következménye, hogy a pillanatban tartózkodik. Azonban, ha a
gyakorló az alkohol fogyasztása alatt is a pillanatban tartózkodik, ihat
bármennyit, mindenki a saját egyéni képessége szerint. Így magas
szinten az alkohol a bölcsesség szimbólumává válik. A hús fogyasztása az
állat elpusztításával jár. Általában az érv a vegetáriánus életmód
mellett az, hogy ha senki sem enne húst a világon, nem ölnének annyi
állatot. Ez szép ideológia, de nézzük meg a tibeti tantrikus
hozzáállást. A tibeti tantrikus gyakorló nem öli meg az állatot, és nem
is bíz meg senkit, hogy helyette megtegye. Azonban megveszi az üzletben
és megeszi. Ő azt állítja, hogy nem valószínű, hogy az egész világ
lemond a húsevésről, ezért a vegetáriánus létmódot passzív
együttérzésnek tartja, mert befolyásolni akarják, hogy kevesebb állat
haljon meg. Mi történik azonban, ha elfogyasztja az általa üzletben
vásárolt húst, mely állat megöléséhez neki közvetlenül nem volt köze?
Amennyiben a gyakorló tudatosan étkezik, az elpusztult állat kapcsolatba
kerül a tantrikus gyakorlóval, így közvetve kapcsolatba kerül a tannal,
és ez számára azt eredményezi, hogy embernek születhet, és követheti a
tanításokat. Ez egy aktív együttérzés a vegetáriánus életmód passzív
együttérzéséhez képest, mely így segíti az elpusztult állat jobb
újraszületését. A fentebb elmondottak eredményeként az alkohol a
bölcsesség, és a hús az együttérzés szimbóluma, így az alkohol a női
oldal, a hús a férfi oldal. A tantrikus buddhizmus szerzetesei is
elfogyasztják a beavatások és különleges szertartások alkalmával az
alkoholt és a húst. Ezért mondta az egyik tanítónk: „Nem baj, ha az
ember vegetáriánus, csak havonta egyszer egyen szalonnát. Így nem ragad
bele a dualista szemléletbe.”
E magyarázatot azért tartottuk fontosnak, mert az embereknek általában
bizonyos kigondolt szokásaik vannak, melyek sokszor ellentmondásosak
gyakorlataikkal szemben, és így gyakorlatuk nem is tud működni. Például,
amikor egy magas tantrikus átadásban részesült gyakorló az ünnepség
felajánlás alkalmával is tartózkodik ezek fogyasztásától, holott mestere
tanításában ez szerepel. Van egy történet Milarépáról és tanítványáról,
Gampopáról, aki többek között az Első Karmapa tanítója is volt. Gampopa
már teljesen felszentelt szerzetes volt, amikor először találkozott
Milarépával, és így nem fogyaszthatott alkoholt. Milarépa azonban
próbának vetette alá, hogy vajon számára a szerzetesség fogadalma
fontosabb, vagy a tanító útmutatása, és csánggal (tibeti sör) kínálta
őt. Gampopa, bár fogadalma elvben kötötte őt, elfogyasztotta a sört,
felmutatva azt, hogy legfontosabb a feltétel nélküli bizalom a
tanítóban. Milarépa látva Gampopa feltétlen odaadását, tanítványává
fogadta. Nem lehet a buddhaság egységállapotába kerülni a jó és rossz
megkülönböztetésével, de esetleg keveset javíthat életünkön. A jelen
tudatosság természetes gyönyörűségében tartózkodva nem tudunk
helytelenül cselekedni, azonban, ha ezt nem éljük a pillanatban, morális
megfontolásunkkal dönthetünk a jót és rosszat illetően. El kell
döntenünk, hogy mit szeretnénk elérni, a megvilágosodást, vagy a
létforgatagon belüli jobb állapotot. A kettősségmentes állapot a
legnagyobb gyönyörűséggel jár, de ez egy ragaszkodásmentes,
pillanatról-pillanatra való létezés. Ebben a kettősségmentes állapotban
benne van minden látszólagos pozitív, és minden látszólagos negatív
tapasztalás is, de valójában csak pozitív lesz.
E rész befejezéseként szeretnénk a buddhista spirituális utat egy
jelképrendszerrel bemutatni, mely a Lótuszban Született Guru nyolc
megnyilvánulása. A középen elhelyezkedő fő alak, maga a Lótuszban
Született (Padmakara) Guru, akinek nyolc megnyilvánulása a következő:
1. Guru Cokje Dordzse, kék színű, a fő alaktól keletre található,
2. Guru Padmaszambhava, fehér színű, a fő alaktól délre található,
3. Guru Loden Csogse, fehér színű, a fő alaktól nyugatra található,
4. Guru Padma Gyalpo, piros színű, a fő alaktól északra található,
5. Guru Nyima Özer, sárga színű, a fő alaktól délkeletre található,
6. Guru Szakja Szenge, sárga színű, a fő alaktól délnyugatra található,
7. Guru Szenge Dradog, kék színű, a fő alaktól északnyugatra található,
8. Guru Dordzse Drolö, vörösesbarnás színű, a fő alaktól északkeletre található.
A Lótuszban Született Gurunak e nyolc megnyilvánulásával történő
gyakorlás lehetőséget kínál arra, hogyan viszonyuljunk a különböző
helyzetekhez különböző módokon, ugyanakkor az egység érzetét megtartva. A
középső megnyilvánulás a mandala magja, és az összes többi az ő
kiáradása. A tankákon, tibeti tekercsképeken a középső alakot nagyobbnak
is festik a többinél, hangsúlyozva sajátos szerepét. A Lótuszban
Születettnek így megnyilvánulásain keresztül különböző működési módjai
vannak, melyek láthatók az alakzatok kezeiben tartott eszközökből is.
Ezek a buddhacselekdetek az éhínség, háborúk, szerencsétlenségek,
betegségek, és minden egyéb rossz lenyugtatása; az egészség, gazdagság, boldogság, az élet, és minden egyéb jó növelése; az ellenséges, zavarkeltő és más ártó erők hatalom alá vonása; valamint az agresszív tettek, a felbukkanó gonosz szándékok, a paranoiás ego mély ellenséges érzelmeinek lerombolása. Tehát,
a középső mester a megvilágosodás állapotát jelképezi, és a körülötte
lévők a lények javára történő önkéntelen buddhacselekedeteket. Ezeket az
együttérző négy buddhacselekdetként szokták emlegetni.
A Lótuszban Született Guru mi magunk vagyunk, és minden pillanatban az
adott körülményeknek megfelelően cselekszünk, mindig válaszra készek
vagyunk, de ha nincs szükség arra, nem akarunk feltétlenül valamit másra
ráerőltetni, nem akarunk cselekedni, hanem önkéntelen tevékenységünk, buddhaállapotunkból ered.
(Részlet az Urgyen és Kandro: A Tiszta Fény című könyvünkből)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése