Jelek után kutatsz,
Keresed a kulcsot,
A rejtély nyitját.
Csirkék beleibe bámulsz,
Feltérképezed a csillagok mozgását,
Számolod a lélekzeted,
Istent becenevén kántálod,
Kártyát vetsz,
Összeadsz számokat,
Vég nélkül szeretkezel,
Böjtölsz,
Drogokat szedsz,
Tanulmányozod a szentiratokat,
Tealevelekből olvasol,
Szellemekkel beszélgetsz,
Tested elbűvölő pózokba csavarod,
Egyik gurutól a másikig szaladsz,
Szemináriumokra és elvonulásokra jársz,
Gyakorolsz,
Könyveket vásárolsz,
Kazettákat hallgatsz,
Tiszta szívből imádkozol.
Ram Tzu tudja:
Amikor mindezzel végeztél,
Ott találod önmagad.
Magyar fordítás: Krishna (Veszprémi Krisztina) és Malik (Tóth
Tamás)
Guru blues
Allen Ginsberg
Senkit nem lelek, ki tudja, mit tegyek
Senkit nem lelek. Fáj is mód felett.
Hogy senkit nem lelek, ha nem vagyok veled.
Ó, senkit nem lelek, ki ismer engemet.
Úgy ahogyan te, Guru – mást, senkit nem lelek.
Ó, senkit nem lelek ki a múltba látogatott
Senkit nem lelek, ki eltökélte, hogy engem a mennybe visz.
Mind a pokolba robog.
Senkit nem lelek, ki meditálni vágy, s nem arra tör
Hogy folyvást nőjön a gazdagság.
Senkit nem lelek kire bor sose hat
Tanítót nem lelek, ki nálam józanabb
S kit meg nem tébolyít, sok eszme, s iszonyat
S a könny mit a bátor zsaru mindig hátra hagy.
Senkit nem lelek ki belülről szabad.
Ó, senkit nem lelek, ki együtt dalol velem,
Hogy terjesszük a Szent Dharmát oly hosszú a gyötrelem.
Tudatlanságon énem tamtamja förtelem
Hadd leljek valakit, ki téved szívesen.
És itt marad e Földön, a végtelen úton jön
Hogy meglássa milyen.
Senkit nem lelek, ki használja eszét
S a szöges kerítésen átlopja életét.
Nincs ki e roppant munkát elvégezheti még
Hogy mindenki józanésszel vonja meg körét.
Üres az öröm világa, a valódi világ sötét.
(Hobo 1987-ben kiadott "Üvöltés" lemezéről, mely verset Allen Ginsberg az utolsó éveiben sokszor szavalt a Mestere, Csögyam Trungpa Rinpocse emlékére.)
Senkit nem lelek, ki eltökélte, hogy engem a mennybe visz.
Mind a pokolba robog.
Senkit nem lelek, ki meditálni vágy, s nem arra tör
Hogy folyvást nőjön a gazdagság.
Senkit nem lelek kire bor sose hat
Tanítót nem lelek, ki nálam józanabb
S kit meg nem tébolyít, sok eszme, s iszonyat
S a könny mit a bátor zsaru mindig hátra hagy.
Senkit nem lelek ki belülről szabad.
Ó, senkit nem lelek, ki együtt dalol velem,
Hogy terjesszük a Szent Dharmát oly hosszú a gyötrelem.
Tudatlanságon énem tamtamja förtelem
Hadd leljek valakit, ki téved szívesen.
És itt marad e Földön, a végtelen úton jön
Hogy meglássa milyen.
Senkit nem lelek, ki használja eszét
S a szöges kerítésen átlopja életét.
Nincs ki e roppant munkát elvégezheti még
Hogy mindenki józanésszel vonja meg körét.
Üres az öröm világa, a valódi világ sötét.
(Hobo 1987-ben kiadott "Üvöltés" lemezéről, mely verset Allen Ginsberg az utolsó éveiben sokszor szavalt a Mestere, Csögyam Trungpa Rinpocse emlékére.)
CSÖGYAM TRUNGPA:
MIÉRT VAN SZÜKSÉG A DZOGCSENRE
A dzogcsen az a légkör, ahol minden szétbomlik. A buddhizmusnak számos iskolája van, melyeket elsődlegesen hinajána, mahajána és vadzsrajána hagyományokként osztályoznak, és ellentét van közöttük. Mind a teljességről beszélnek, és mindegyik azt állítja, hogy megvan a válasza rá. A hinajána követői azt mondhatják, hogy nekik megvan a válaszuk, mert ismerik a valóságot. A mahajána követői azt mondhatják, hogy a bodhiszattva a legjobb ember, akit a világon találhatunk. A tantra gyakorlói mondhatják, hogy a legfantasztikusabb ember az erőteljes, őrült jógi, aki legyőzhetetlen, és aki mindenféle sziddhit és mágikus erőt megvalósított. Engedjük, hogy higgyék, amit akarnak. Rendben van. Azonban mi gyakorlók, akik a tanításokat tapasztalni akarjuk, mit kezdjünk ezekkel a dolgokkal? A mahaati (dzogcsen) gyakorlója látja a teljesen meztelen világot, a hús, a bőr, vagy a csontok helyett. Az alsóbb utakon sok kifejezéssel találkozunk, és ettől jobban érezzük magunkat, mert sok dolog van, amiről beszélni tudunk, mint az együttérzés, üresség, vagy bölcsesség, valójában azonban ez módszerré válik az élet valódi, meztelen valóságának elkerüléséhez. A mahaati dzogcsenben is természetesen itt van a hő, a nyitottság, az áthatolás, az éleslátás, mindezek a dolgok itt vannak. Azonban ha a dharmát osztályozni kezdjük, kis darabkákat vágva le belőle, mint egy marhahúsos hamburgerből, hogy egyik része jobb, mint a másik, akkor a dharmát címkékkel láttuk el. Vimalamitra szerint a dzogcsen szemléletre szükség van, mert a nyolc alsó úton a dharma címkézve van, mint amikor az élelem a sajátos szósszal le van öntve. A dzogcsen szintre szükség van, hogy a dharma ne legyen szétdarabolva és címkézve. Itt a spirituális materializmus átvágása különböző módon működik és így a legmélyebb az összes tanítás közül.
CSÖGYAM TRUNGPA: A SPIRITUÁLIS ANYAGELVŰSÉGRŐL
A spirituális anyagelvűség minden hiteles út akadálya: "Számos tévút van, melyek a spiritualitás torzult, egoközpontú változatai; becsapjuk magunkat azt gondolva, hogy spirituálisan fejlődünk, amikor csak az egoközpontuságunkat erősítjük a spirituális technikákkal."
E kritika nem csak kimondottan nyugatra vonatkozott. Sok tibetinek és nyugatinak idillikus képe van Tibetről, ahol oly sokan követték a megvilágosodás útját. Csögyam Trungpa azonban, miközben mélyen vonzódott szülőföldjéhez, gyakran beszélt az ottani elhajlásokról. Az egyik 1975-ben tartott szemináriumán, melyet A mahamudra száddhanának szentel, amelyet A minden sziddha megtestesülésének is nevezett, magyarázta: "Határozottan sok spirituális probléma volt a szülőföldemen. Az emberek csak a kicsinyes spirituális dolgaikat követték: házassági szertartásokat, temetkezési szertartásokat, gyógyító szertartásokat, szerencsét hozó szertartásokat. Valódi gyakorlás ritkán folyt, ez nagy veszteség, nagy csalás, önbecsapás." Az anyagelvűség, különösen a spirituális formájában, keleten és nyugaton ugyanúgy jelen van.
A dzogcsen az a légkör, ahol minden szétbomlik. A buddhizmusnak számos iskolája van, melyeket elsődlegesen hinajána, mahajána és vadzsrajána hagyományokként osztályoznak, és ellentét van közöttük. Mind a teljességről beszélnek, és mindegyik azt állítja, hogy megvan a válasza rá. A hinajána követői azt mondhatják, hogy nekik megvan a válaszuk, mert ismerik a valóságot. A mahajána követői azt mondhatják, hogy a bodhiszattva a legjobb ember, akit a világon találhatunk. A tantra gyakorlói mondhatják, hogy a legfantasztikusabb ember az erőteljes, őrült jógi, aki legyőzhetetlen, és aki mindenféle sziddhit és mágikus erőt megvalósított. Engedjük, hogy higgyék, amit akarnak. Rendben van. Azonban mi gyakorlók, akik a tanításokat tapasztalni akarjuk, mit kezdjünk ezekkel a dolgokkal? A mahaati (dzogcsen) gyakorlója látja a teljesen meztelen világot, a hús, a bőr, vagy a csontok helyett. Az alsóbb utakon sok kifejezéssel találkozunk, és ettől jobban érezzük magunkat, mert sok dolog van, amiről beszélni tudunk, mint az együttérzés, üresség, vagy bölcsesség, valójában azonban ez módszerré válik az élet valódi, meztelen valóságának elkerüléséhez. A mahaati dzogcsenben is természetesen itt van a hő, a nyitottság, az áthatolás, az éleslátás, mindezek a dolgok itt vannak. Azonban ha a dharmát osztályozni kezdjük, kis darabkákat vágva le belőle, mint egy marhahúsos hamburgerből, hogy egyik része jobb, mint a másik, akkor a dharmát címkékkel láttuk el. Vimalamitra szerint a dzogcsen szemléletre szükség van, mert a nyolc alsó úton a dharma címkézve van, mint amikor az élelem a sajátos szósszal le van öntve. A dzogcsen szintre szükség van, hogy a dharma ne legyen szétdarabolva és címkézve. Itt a spirituális materializmus átvágása különböző módon működik és így a legmélyebb az összes tanítás közül.
CSÖGYAM TRUNGPA: A SPIRITUÁLIS ANYAGELVŰSÉGRŐL
A spirituális anyagelvűség minden hiteles út akadálya: "Számos tévút van, melyek a spiritualitás torzult, egoközpontú változatai; becsapjuk magunkat azt gondolva, hogy spirituálisan fejlődünk, amikor csak az egoközpontuságunkat erősítjük a spirituális technikákkal."
E kritika nem csak kimondottan nyugatra vonatkozott. Sok tibetinek és nyugatinak idillikus képe van Tibetről, ahol oly sokan követték a megvilágosodás útját. Csögyam Trungpa azonban, miközben mélyen vonzódott szülőföldjéhez, gyakran beszélt az ottani elhajlásokról. Az egyik 1975-ben tartott szemináriumán, melyet A mahamudra száddhanának szentel, amelyet A minden sziddha megtestesülésének is nevezett, magyarázta: "Határozottan sok spirituális probléma volt a szülőföldemen. Az emberek csak a kicsinyes spirituális dolgaikat követték: házassági szertartásokat, temetkezési szertartásokat, gyógyító szertartásokat, szerencsét hozó szertartásokat. Valódi gyakorlás ritkán folyt, ez nagy veszteség, nagy csalás, önbecsapás." Az anyagelvűség, különösen a spirituális formájában, keleten és nyugaton ugyanúgy jelen van.
CSÖGYAM TRUNGPA: A SPIRITUÁLIS ARROGANCIA ELREJTŐI
Csögyám Trungpa úgy érezte, hogy az Egyesült Államokba érkező sok spirituális mester nem mutat fel valódi spiritualitást, így lehetővé téve számunkra, hogy folyamatosan az egoközpontuságunkon lovagoljunk. Ez egy tökéletlen megközelítés. Ő leleplezte azokat, akik a spiritualitásra olyan példákat mutattak, mint a fehér ruhába öltözés, vegetáriánus életmód, vagy finom beszéd. Mindezek a megközelítések könnyűek, de pusztán a spirituális arrogancia elrejtői.
Csögyám Trungpa úgy érezte, hogy az Egyesült Államokba érkező sok spirituális mester nem mutat fel valódi spiritualitást, így lehetővé téve számunkra, hogy folyamatosan az egoközpontuságunkon lovagoljunk. Ez egy tökéletlen megközelítés. Ő leleplezte azokat, akik a spiritualitásra olyan példákat mutattak, mint a fehér ruhába öltözés, vegetáriánus életmód, vagy finom beszéd. Mindezek a megközelítések könnyűek, de pusztán a spirituális arrogancia elrejtői.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése