Programok
URGGYEN
tanításai
A mahamudra és dzogcsen egysége:
A Tiszta Fény Jógája
A két helyszín:
Sambhala Tibet Központ (lentebb lásd "Sambhala")
Budapest I. Attila út 123. 11cs
Mantra Magyarország Buddhista Egyház (lentebb lásd "Mantra"
1046 Bp. Szent László tér 7
A tanítások külön is látogathatók!
Sok ragyogás és tiszta gyönyörűség
Lángoljon fel a feltételekhez kötött létezésben,
Mely eredendően teljes és tömörült fényként jelenik meg,
Lévén gyönyörteli egységtermészetű üresség
XI. Tarab Tulku Rinpocse
A tiszta fény jógája
A tiszta fény jógája az ősi tibeti hagyományokra épülő rendszer, mely
lényegileg tartalmazza a tibeti spirituális bölcsességet, de mindenki
számára alkalmazható a pörgő nyugati világunkban is, minden vallási és
kulturális korláttól mentesen.
Mi a tiszta fény jógájának jelentése? A tiszta fény jógájában a
„tiszta” a tudat természetének eredendő tisztaságára utal, mely
határtalan, mint a tér, és minden szennyeződéstől mentes, minden
jelenség eredendő alapja. Tudatunk e határtalan tere azonban nem a
semmi, hanem teljesen betölti saját „fényszerűsége”, az önmagától
megjelenő gnosztikus energiája, mely így e tér minden megnyilvánulásának
energiaalapja. A tér ezen eredendő tisztaságának és önkéntelen
tökéletes fényszerűségének kettősségmentessége nem más, mint az
együttérzés mindent betöltő energiájának folyamatos játéka. Ezen kívül
nincs semmi.
A jóga kifejezés tibeti megfelelője a naldzsor, e
tiszta fény-lényegiségünkkel, ezen eredendő állapotunkkal való
azonosulást jelenti. Ez nem pusztán egy intellektuális megértés, hanem
nagyon mély tapasztalati megértés is, mely megértéssel önmagunkat és az
egész világegyetemet az összes lényével tiszta fényként érzékeljük.
E cél elérése érdekében elméleteket tanulunk a tibeti hagyomány
különböző iskoláiból – az újabb hagyományokból (kagyü, szakja és gelug), valamint a nyingma és bön
régi hagyományaiból – melyeket gyakorlatban ki is próbálunk, hogy
teljesen átéljük valós természetünket. A gyakorlások tartalmaznak külső
testi jógákat, belső energiameditációkat és lényegi
tudattréningeket, így létünk mindhárom szintjén ráhangolódva eredendő
állapotunkra. Ennek eredményeként a tapasztaló alany és tapasztalt
tárgy, a tudat és a test, az energia és a test, a külső világegyetem és a
belső világegyetem közötti különbségek eltűnnek, mert valójában nem is
léteztek soha, csak tisztátalan kettős szemléletünk termékei voltak, és
így könnyedén működni tudunk minden lény javára. Lentebb ki vannak
fejtve a kurzusok témái részletsebben, mind a tiszta fény jógájának mahamudra és dzogcsen kettősségmentes szemléletéhez kapcsolódva.
Sambhala: 2016. február 13./szombat/11.00-19.00
Mantra: 2018 . február 6/ szombat 10.00-17.00
1. Mandala, a világegyetemet alkotó energiák
Az ősi kultúrák (például kínai, indiai) szerint a világegyetemet az
öt energia alkotja, melyek a tibeti hagyományokban a föld, víz, tűz,
levegő és tér. Ezeket a finomságuk szempontjából, három szinten
különböztetjük meg. A legfinomabb szinten csak lehetőségként léteznek,
tudatunk határtalan terének még megnyilvánulatlan lehetőségeként. Aztán
kibontakoznak a finom megnyilvánulás szintjén és a durvább
megnyilvánulás szintjén, de valójában mindig fényszerűek maradnak, ha a
racionális, elemezgető tudatunk be nem szilárdítja őket. Valójában nem
tudja beszilárdítani, de ez a képzeletünk a világról, habár átgondolva
láthatjuk, hogy minden pillanatról-pillanatra változik az energiák
mozgásaként. Erre az energiamozgásra ráhangolódva mindent mindig üdének,
frissnek tapasztalunk, egyik dolog csak azért tűnik el, hogy átadja
helyét egy másiknak, mint a zenében, ahogy egyik hang után következik a
másik.
Minél jobban ráhangolódunk az öt energiára, azonosulunk velük – habár
nem is tudunk nem azonosak lenni, mert ebből áll testünk, beszédünk és
tudatunk is – vagy finomabban fogalmazva, rálátunk a működéseikre,
fényszerűségükre, káprázatszerűségükre, annál inkább összhangban vagyunk
a külső és belső világegyetemmel, hisz ez az önkéntelen működési
módjuk.
Az öt energia szempontjából tekintve a külső megnyilvánuló világ, a
testünk és a tudatunk azonos energiákból áll. Akkor hogyan lehetne
különállóknak képzelni testünket és tudatunkat, a belső és a külső
valóságot?
Az öt energia játéka a külső és belső megnyilvánulás szintjén tiszta
formában a mandala. Mandalának nem nevezünk minden szabályos szép
rajzocskát, hanem a mandala a mi összefüggésünkben a megvilágosodott
állapot „térképe”, melyre ráhangolódva tapasztaljuk buddhaállapotunkat
teljes mértékben, hiszen mindig is azok voltunk, csak zavarodottságunk
folytán úgy gondoltuk, hogy valahova kell haladnunk, valami utat kell
járnunk, vagy javítanunk kell helyzetünkön. Az öt energiával és a
mandalával való azonosulás által, pusztán csak felelevenítjük a már
meglévő megvilágosodott minőségeinket, természeresen élve életünket. Ezt
gyakoroljuk.
Sambhala: 2016. március 12./szombat/11.00-19.00
Mantra: 2016. március 13./vasárnap/ 10.00-17.00
2. Álomjóga, a megvilágosodás királyi útja
Az indiai és tibeti alapokon nyugvó álomjóga rendszer a tudatos
alvást, álmodást és a tudatos ébrenléti állapotot jelenti, vagyis a napi
huszonnégy órás tiszta jelenlétet minden helyzetben. E kurzuson
tanulunk az álmok különböző fajtáiról, mint a próféta-álmok, kincs-álmok
(ebben az esetben a kincs kifejezés a „tudatkincsekre” utal),
isten-álmok, a múlt és jövő megálmodása, más világegyetemekről szóló
álmok, szexualitás-álmok, álmok a mesterrel, tisztítóálmok,
felfedezésálmok, problémamegoldó álmok és gyógyító-álmok.
Az álomjóga és az alvás jógája azt is jelenti, hogy
az alvási időszak alatt megtanulunk a tiszta jelenlétben tartózkodni,
az álom esetében tudva, hogy álmodunk, és az alvás jógája esetében a megnyilvánulások fölé vagy mögé menve, az eredendő állapotunkban tartózkodni.
Gyakorlásunkhoz nagy tibeti mesterek álomjógáról szóló szemléletét használjuk, mint XI. Tarab Tulku Rinpocse (akitől az oktató először tanulta a témát), Namkhai Norbu Rinpocse, Tenzin Wangyal Rinpocse. A téma nagy nyugati szakértőjének Michael Katznak Tibeti álomjóga, a megvilágosodás királyi útja című könyvét is használjuk, melyet e célból lefordítottunk.
Michael könyvéből láthatjuk, hogy ősidők óta a különböző
kultúrák emberei különböző módokon használták az álmodást spirituális
fejlődésükhöz: indiánok, különböző szigetek bennszülött törzsei,
görögök, egyiptomiak, indiaiak, és – természetesen – a tibetiek is. A
tibetiek esetében is az álomfoglalatosság sokkal régebbi, mint a
buddhizmus Tibetbe érkezése: az álmot alkalmazták a néphagyományokban,
népvallásban, bönben is, később mindezt alkalmazva a buddhizmusban.
Tulajdonképpen ennek egyvelegéből tanulunk gyakorlatokat,
megközelítéseket, ahogyan azokat Tarab Rinpocse az Egység a kettősségben
rendszerében a nyugatiaknak és tibetieknek tanította.
Sambhala: 2016. április 9./szombat/11.00-18.00
Mantra: 2016. április 3./vasárnap/10.00-17.00
3. A halál és újraszületés: a létezés természetes lüktetése
Általában a halálra úgy gondolunk, hogy valaminek a vége, amikor
testünktől tudatunk elválik, de lehet sokkal egészségesebb, kevésbé
félelmetes módon is közelíteni hozzá.
A halálra úgy gondolva, hogy a testünk megszűnése, azért kelt
félelmet, mert bizonyos fajta megszűnés, megsemmisülés érzettel jár,
amit nem szeret senki.
A tibeti buddhista és bön megközelítésben úgy tartják, hogy
halálunk időszakában a minket és a világegyetemet alkotó öt energia
egymásba olvad: a föld a vízbe, a víz a tűzbe, a tűz a levegőbe, a
levegő a tér fehér (holdszerű) megnyilvánulásába, ez a fehér
megnyilvánulás a vörös (napszerű) megnyilvánulásba, mely a fekete (szín
hiánya) megnyilvánulásba, amelyből aztán feltűnik a tudat természetének
tiszta fénye, a legbelső lényegiségünk.
Így a halál folyamatának meditációja által megtapasztaljuk ezeket az
elemeket és a legbelső lényegiségünket, melyre való ráhangolódás azért
szünteti meg a halálfélelmet – mely tulajdonképpen az összes félelem
alapja – mert ez a lényegiségünk megvan kezdettelen idők óta, és sosem
tűnik el. Ennek tapasztalásával „halhatatlanok” vagyunk. A fizikai halál
folyamata során, az elemek egymásba olvadásának jeleit tapasztaljuk
testi és tudati szinten is. E folyamat tapasztalására végzünk
meditációkat.
A kurzus során arra is rádöbbenünk, hogy a „halál” tulajdonképpen
minden pillanatban megtörténik, minden egyes pillanatban megjelenik
valami a tudatunkban és el is tűnik, mint a vízre írt betű, és ez
történik életeken keresztül mindig, így a tiszta jelenlétben időzve nem
lehet semmi gond, sőt Tibet nagy jógijai fizikai halált a
megvilágosodás nagy lehetőségének tartják, hiszen a folyamat mindenkivel
megtörténik. A folyamat minden nap megtörténik elalvásunkkor is, tudati
szinten ugyanúgy feloldónak az elemek. Ezt az álomjóga során
megtanuljuk, és mivel valójában ez történik a testünk elhagyásakor is, a
folyamatot könnyebben lekövethetjük.
E gyakorlat – mint a tiszta fény jógájának összes gyakorlata
– a kiegyensúlyozottabb, boldogabb élethez vezet, végső soron a
félelemmentességhez és a megvilágosodáshoz.
4-8. A meztelen látás (5 rész.)
E cím kissé fura lehet, de arra utal, hogy a nézéssel, a
fénylátomásokkal hogyan foglalkoznak a tibetiek és mások is a világon,
bármilyen „állatbőrbe öltöztetés nélkül”.
A nyugati kultúrában is kutatják a jelenséget, hogy amikor a szemek
meg vannak fosztva az ingerektől, mint a teljes sötétség, vagy az égbolt
kék színe, önmaguk hoznak létre bizonyos látomásokat. Erről Charles
Bonnet is ír már a tizennyolcadik század közepén, és azóta a nyugati
pszichiáterek izgalmas témája, Charles Bonnet szindróma néven. Itt van
egy fontos pont, az hogy az ősi tibeti bön és buddhista, kínai taoista,
indiai advaita védanta kultúra és a nyugati tudomány is egyet ért abban,
hogy a fénylátomások belőlünk keletkeznek, elválaszthatatlanok tőlünk,
ami bent, az kint.
A tibeti hagyományok ezt a tudást a megvilágosodás céljára
használják, minden fényszerűségének tapasztalására. Itt a fény az
üresség és gyönyör megnyilvánulásának kettősségmentessége.
A kurzus során három tibeti szöveget fogunk használni, melyek a
tizenegyedik század első felében jelentek meg. Ezek az első tibetire
fordított szövegek a fénylátomásokról, és milyen érdekes, hogy mindhárom
mű címében szerepel a „lámpa” kifejezés. Véletlen lenne, hogy három, ma
már teljesen különbözőnek tartott hagyományban, ugyanabban az
időszakban, legelső tibeti szövegekként a témában, ugyanaz jelenik meg,
és még a címben szereplő kifejezés is azonos? E három szöveg az új
hagyomány Kalacsakrájának Az ürességet megvilágító lámpás műve, a nyingma dzogcsen hagyomány Lángoló lámpák tantrája szövege, mely a Tizenhét tantra (a Sákjamuni Buddha előtti korokból származó tantrákról van szó, melyek ma a Nyingma gyü bum részei) egyike, és a bön dzogcsen hagyomány Tanácsok a hat lámpára műve. Ez lefedi a teljes tibeti spirituális rendszert, az új hagyományokat, a régi hagyományt és a bönt, a mahamudrát
és a dzogcsent is, mert ahogy Őszentsége, a Dalai Láma is sokszor
említi, az összes tibeti hagyomány végső célja a tiszta fény teljes
tapasztalása, ez a megvilágosodott állapot, az eredendő természetünk. A
kurzus során e látásmód elméleti és gyakorlati hasznát tekintjük át.
Sambhala: 2016. május 07./szombat/11.00-19.00
Mantra: 2016.május 08./ vasárnap/10.00-07.00
4. Meztelen látás I. rész: "Az ürességet megvilágító lámpa"
Sambhala: 2016. június 04./szombat/11.00-19.00
Mantra: 2016. június 5./vasárnap/10.00-17.00
5. Meztelen látás II. rész: "A lángoló lámpák tantrája"
2016. szeptember
6. Meztelen látás III. rész: "Tanácsok a hat lámpára"
2016. október
7. Meztelen látás IV. rész: "A hat lámpa szándékos jelentésének kommentárja"
2016. november
8. Meztelen látás V. rész: Összehasonlítások a "lámpák" hagyományairól
2016. december
9. Eredendő állapotunk megismerése jelkép által
E kurzuson egy nagy tibeti tekercsképet, tangkát használunk célunk elérése érdekében. Ez a dzogcsen
hagyományban teljesen természetes, mert ott beszélünk szóbeli,
szimbolikus és közvetlen átadásról. A szóbeli azt jelenti, hogy a tanító
szavait hallgatva a gyakorló megismeri eredendő állapotát, tudata és a
jelenségek természetét, a szimbolikus esetében ezt egy jelképen
keresztül érti meg, a közvetlen esetében pedig, a tanító sajátos
eszközöket használ az azonnali megértés érdekében.
Természetesen, ez utóbbi a lényegibb, de a szimbolikus átadás is
sokkal jobban alkalmazható, mint a szóbeli, mert a szavak mindig csak a
kettősség szintjén képesek kifejezni valamit, még olyan kifinomult
nyelvezettel is, mint a dzogcsené, azonban ha egy jelkép által
megértjük a lényeget, abba könyvek százait belemagyarázhatjuk, amelyeket
egyszerre viszont nem tudnánk megjegyezni.
E jelképen keresztül megismerjük a mindig meglévő megvilágosodott
állapotunkat, ilyen kérdéseket feszegetve: Mi a test, beszéd, tudat,
minőség és cselekvés? Mi a tudatunk lényege és határtalan teressége? Mit
jelent a hegy és az óceán jelkép közönséges szinten és a dzogcsenben? Mi a tiszta jelenlét és mit jelent a jelen tudatosság? Mit jelent a tudat és a jelenségek fényszerűsége?
Az alábbi két témát a bemutatások végére hagytunk, mert ezeket minden alkalommal gyakorolni fogjuk.
Kum-nye, a dzogcsen jógája
Általunk, a tiszta fény jógája képzésein használt tibeti jógarendszer a kum-nye. Valójában kum-nye-nak kellene írni, de elnevezése az előző formában terjedt el leginkább nyugaton. A tibeti ku kifejezés, mely a szanszkrit kája megfelelője buddhatestet jelent, mint a csöku (igazságtest, dharmakája), longku (gyönyörtest, szambhogakája) és tulku (varázstest, nirmánakája). Van a testre egy másik kifejezés is, a lü, a közönséges emberi testet jelölve, mely a fizikai testre korlátozódik. A mnye
masszázst jelent. Itt a mi összefüggésünkben minden gyakorlat
„masszázs”, mely „megmasszírozza” testünket, energiatestünket és
tudatunkat. Ezen gyakorlatok által a korlátolt közönséges testünket (lü) egyre inkább a tudat határtalan terében áramló energiaként tapasztaljuk (ku). A kum-nye gyakorlatai között vannak légzésgyakorlatok, önmasszázs, jógahelyzetek, lassú mozgásgyakorlatok, ránevelve a gyakorlót, hogy élete minden pillanatát „jógaként”
élje meg. Mivel rendbe teszi energiarendszerünket, nagyon kedvelt
gyógyítási módszer is, már az ősi gyógyító szövegekben is megtalálható.
A kum-nye másik neve nyig-thig cá-lung. Ez még érdekesebb kifejezés, mely a dzogcsen hagyomány gyakorlói számára könnyen érthető. A tibeti hagyomány legtitkosabb rendszerét, mely ugyanakkor – természetesen – a dzogcsen hagyomány legtitkosabb rendszere is, mely a szivárványtest megvalósításának módszereit tartalmazza, mint a sötét elvonulás, a trekcsö és a tögál gyakorlatok, nying-thig-nek nevezik. Ezt általában szívlényegiségnek fordítják, de valójában a nying szívet és lényeget is jelent, és a thig a thigle, a határtalan tér rövidítése, melyet gömbszerűen, körszerűen ábrázolunk. Tehát a nyig-thig
valójában „tér-lényegiség”, a tudat határtalan terére és lényegére is
utalva egyszerre. Ha szívlényegiséget mondunk, az valójában a kifejezés
első részének két fordítása. A cá-lung jelentése csatorna-szél, vagyis nadi-prána. Ezt a kifejezést a tantrikus rendszerben is használják a különböző haladott jógagyakorlatokra utalva.
Így a nyig-thig cá-lung jelentése: a tudat „határtalan tere lényegiségének csatornákkal és energiaszelekkel” foglalkozó jógagyakorlata. Hát így a kum-nye e rendszere a dzogcsen hagyomány lényegi jógagyakorlatait tartalmazza, melyek a szivárványtest megvalósítását segítik.
A kumy-nye jógája valójában teljesen azonos elven működik a dzogcsen
titkos útmutatásaival: orron és szájon lélegzünk, és nem akarunk
semmilyen energiát kifejleszteni, hanem hagyjuk önkéntelenül működni
azt. Ez a tibeti tantrikus jógagyakorlatoknál nem így működik, ott
mindig „fejlesztgetni” akarunk valamit. A dzogcsen jógája azonban a spontaneitás jógája,
nem az erőlködésé, ezért minden gyakorlat után hosszan ülünk a tudat
természetében, hagyva, hogy az energia önmagát erősítse. Olyan helyzet
nem jöhet létre, amikor nem tudjuk az energiát tapasztalni, mert a
világegyetemben nincs semmi az energián kívül. A szilárdnak hitt dolgok
is pusztán az energia játékai. A kum-nye e megértése teljesen azonos a dzogcsen szemléletével, és így a hétköznapi életünk minden pillanata, az érzékszerveink és tudatunk minden tapasztalása, maga a kum-nye energiatapasztalása lesz, és életünk minden pillanatában tudatos dzogcsen jógikká válunk.
Eredendő állapotunkban, a tiszta jelenlétben tartózkodás
A kum-nye mellett a tiszta fény jógájának másik fontos gyakorlata, valójában az összes többi lényege, melyet mindig gyakorlunk, a tiszta jelenlétben tartózkodás.
A dzogcsen legfontosabb gyakorlata, valójában egyetlen
gyakorlata a tiszta jelenlétben való tartózkodás. Ebben az állapotban
csak ülünk. Testünk olyan, mint a hegy, teljesen nyugodt, tartjuk a
meditációs helyzetet. Beszédünk olyan, mint az „elvágott húrú lant”. Nem
adunk ki semmi hangot. Tudatunk a rigpa állapotában van,
vagyis minden vonatkoztatási ponttól mentes, nem lehet a legkisebb
koncentrációról sem szó, nincs semmi támasz. Csüngünk a térben. Bármit
is észlelünk az öt érzékünkkel, tudjuk, hogy pusztán a tudatunk terében
történő megnyilvánulás, ezért valójában minél több dolog jelenik meg,
minél több mindent érzékelünk, annál díszesebb a gyakorlatunk.
Ebben az állapotban a testünk, beszédünk, tudatunk és érzékszervi
tapasztalásunk „jó, ahogy van”, minden tökéletes, ahogy van. Nem kell
semmin módosítanunk, javítanunk szikrányit sem.
Kezdeti időszakban annyira figyelmesek lehetünk, hogy ne vigyenek el
gondolatok és érzelmek, de ahogy a gyakorlás által az állapot egyre
megszokottabbá válik, a „figyelés” értelmetlen, és ráadásul a kettősség
állapotába ragadás, a figyelő-megfigyelt kettősségébe. Az egész dzogcsen „csak” tudati rászoktatás. A dzogcsenben
különbséget teszünk az „éberség” és a „tiszta jelenlét” között. Az
éberség az az állapot, amikor bármilyen figyelőről is szó lehet, hogy ne
vigyenek el a gondolatok és az érzelmek. A tiszta jelenlét a rigpa
állapota, amikor az éberség egyre finomabb tréningjével már megszűnik
teljesen a figyelő-figyelt kettősség. Ezt a hozzáállást próbáljuk
állandóvá tenni, és bevinni hétköznapi életünk minden pillanatába.
Ugyanakkor ez a tiszta jelenlét mindig ott van, ha a gondolatok el is
visznek, akkor is, ezért nem is lehet elhagyni. Hogyan lehetnénk máshol,
mint a tiszta jelenlétben? Hogyan hagyhatnánk el az itt és most állapotát?
Arra, hogy mi is a „tiszta jelenlét”, álljon itt egy idézet a Jese Láma Dzsigme Lingpa Dzogcsen Atijóga Kézikönyve, Radikális Dzogcsen Fordítás, Keith Dowman műből:
„Tiszta jelenlét, rigpa: Ebben a fordításban a „tiszta jelenlét” alkalmazott a rig pa (rigpa) angol (magyar) megfelelőjeként, valamint az „(eredendő) jelen tudatosság”, a je sesz (jese) részére. A „belső tudatosság” jó megfeleltetés a rang rig-re,
de behozza a „külső” tudatosság eszméjét. A „gnózis” vagy „gnosztikus
tudatosság” csak addig működik, míg az előre kigondolt társítások nem
tolakszanak be. A (tudati) jelenlét közel van a „figyelem” képzethez,
ami a rig pa jelentése az általános használatban. A rig pa nem tudatállapot, melybe be lehetne lépni, vagy melyet el lehetne hagyni.”
info/Urgyen/06 70 563 5895
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése